12 november 2008
Eindelijk proberend haar populariteit in financieel succes om te zetten is YouTube gestart met het toestaan aan adverteerders om hun video's te promoten naast de zoekresultaten van de site. De dienst, gisteren geintroduceerd, is de laatste actie van de site in een serie van stappen om de advertentiesinkomsten te vergroten, onder druk van eigenaar Google. 'Sponsored videos', zoals het nieuwe programma wordt genoemd, lijkt sterk op de formule die door Google gebruikt werd en die het tot een financieel 'powerhouse' gemaakt heeft. 'Our users will see online commercials next to search results that are supposed to be related to their queries, whether for movies, video games or music. Advertisers place their commercials by bidding in an online auction for specific search keywords and only pay when a user clicks to watch the clip – much like how Google's search engine ad system works', zo zegt Matthew Liu, product manager bij TouTube. 'We are trying to blend the best of Google with the best of YouTube'. Google betaalde meer dan anderhalf miljard dollar voor YouTube twee jaar geleden en heeft sindsdien die site een gigantische groeistuip zien doormaken, met 5 miljoen video's per maand en een 44 procent marktaandeel. 'But generating money', zo zei Liu, 'has taken longer than expected'.
Aanvullend op de gesponsorde video's verdient YouTube geld door banners en tekstadvertenties. Sinds vorig jaar heeft het ook e-commerce toegevoegd, die verschijnt binnen video's. 'Making money has long been complicated for YouTube because of the varying quality of videos that its users post. Some advertisers have been reluctant to place their marketing messages next to fuzzy clips of dogs on skateboards or pirated concert footage, which proliferates on the site despite efforts to crack down on copyright violations', zo zegt een marktanalist. Bedrijven, ook filmstudio's, plaatsen al commerciele video's, zoals filmtrailers, op de site, gratis tot nu toe. Door te betalen, zo wordt binnen TouTube gedacht, zijn ze in staat om een grotere zichtbaarheid te genereren en hebben ze de potentie om meer kijkers aan te trekken. Zoals met de reguliere video's, zijn de gebruikers ook in staat om de gesponsorde video's van een rating te voorzien en op die video's te reageren door commentaar. Hierdoor krijgen de adverteerders de mogelijkheid reacties van de gebruikers te krijgen die voor marktonderzoek uiterst interessant kunnen zijn, afhankelijk namelijk van de hoeveelheid positieve en negatieve reacties. Het nieuwe advertentieformaat van YouTube is uiteraard niet het enige videoadvertentieprogramma onder de paraplu van Google. Google verkoopt al veel langer viedeoadvertenties, maar plaatst die op sites van partners. Eerder dit jaar testte Google video-advertenties in de eigen zoekmachine, maar het heeft dat programma niet doorgezet. Liu gaf geen commentaar op de vraag in hoeverre de YouTube video-advertenties in Google worden geintegreerd. De officiele Google-blog zegt er het volgende van: 'We are constantly working to develop the right advertising format for the right content and experience on YouTube. That's why our primary focus with Sponsored Videos is to build a platform consistent with the site's search and discovery experience. Just as AdWords provides people with relevant, non-obtrusive advertising, we hope that Sponsored Videos will provide useful, engaging content, accessible to advertisers of all kinds. We think this is a great first step for offering users, partners, and advertisers search marketing solutions on YouTube. Like Google, our philosophy at YouTube is continuous innovation, so we will work to improve Sponsored Videos by listening to your feedback and observing the auction as it takes time to fully develop. We hope that by leveraging much of the technology and insight of the AdWords team, we can make this transition as easy as possible'.