10 december 2008
De oorlog tussen de sociale netwerken MySpace en Facebook gaat een nieuwe ronde in, waarbij ze beide marktgiganten aan hun zijde scharen. MySpace heeft Google betrokken bij een comapgne om het bereik van MySpace te vergroten en de expansie van Facebook een halt toe te roepen. De alliantie bouwt voort op MySpace's al zeven maanden lopende project om het makkelijker te maken voor haar 127 miljoen gebruikers wereldwijd van haar online sociale 'hangplek' te verbinden met hun sociale kringen als ze elders op het Internet zijn. MySpace probeert dit te bereiken door haar login-systeem, MySpace ID, compatibel te maken met elke website die het mogelijk wil maken het te gebruiken. Door nu samen te werken met een gelijksoortige dienst van Google verwacht MySpace dat meer websites haar publiek willen ontvangen, zonder ingewikkelde login procedures opnieuw uit te hoeven voeren. 'Blogs and other small sites with limited technical help probably will find it easier to use Google's system, known as 'Friend Connect', zo zegt Max Engel, die MySpaceID beheert. De samenwerking tussen MySpace (van News Corp.) en Google is hun laatste actie tegen Facebook. Beide partijen zochten elkaar al eerder op om een dienst te promoten, 'OpenSocial', die concurreert met Facebook's online sociale programma's.
Facebook zelf wil hetzelfde realiseren als MySpace, een universele login-dienst, waardoor haar 130 miljoen gebruikers een persoonlijke profielen en favoriete applicaties kunnen gebruiken waar ze ook zijn op het Web. Facebook Connect werd vorige week na zeven maanden testen uitgebreid. Door hun grip op de persoonlijke informatie die ze beheren op hun eigen sites op een andere manier in te zetten proberen ze de sociale interactie op hun sites te vergroten. In de loop van dit proces hopen ze beide een commandocentrum te worden voor de online activiteiten van hun gebruikers. Door hun netwerken uit te breiden naar andere sites kunnen zowel Facebook als MySpace zichzelf positioneren als nog belangrijkere marketingpartners en daardoor extra reclame-inkomsten genereren; ze verkrijgen namelijk steeds meer persoonlijke informatie over de activiteiten en belangstelling van hun gebruikers. Google is uitzonderlijk geinteresseerd in dit advertentiepotentieel van sociale netwerken, maar heeft zelf met haar eigen sociale hangplek (Orkut) niet dat succes gegenereerd dat het mogelijk achtte. MySpace vertrouwt op dit moment al op Google om een deel van haar advertenties te verkopen, dus de twee partijen zijn natuurlijke bondgenoten. Facebook heeft zich verbonden met Microsoft, de grootste antagonist van Google en de grootste concurrent van dat bedrijf. Behalve Microsoft een deel van de advertenties te laten verkopen heeft het het bedrijf ook toegestaan een voor 240 miljoen dollar aan aandelen te kopen (1,6 % van het totaal. Facebook heeft daarbij ook Google tegen zich in het harnas gejaagd door een aantal topmedewerkers naar zich toe te lokken, waaronde de huidige Chief Operating Officer van Facebook, Sheryl Sandberg, die bij Google verantwoordelijk was voor de wereldwijde verkoop. De strijd tussen de sociale netwerken wordt dus uiteindelijk ingezet in de strijd tussen Google en Microsoft voor het beheersen van de markt. Wie de betere papieren heeft is nog niet duidelijk, maar Google heeft wel een fikse voorsprong op Microsoft. Met de eventuele overname van de zoekactiviteiten van Yahoo zou Microsoft het speelveld gelijkwaardiger maken, al zijn de effecten daarvan tegen het zoekgeweld van Google twijfelachtig.