Begin dit jaar schokte het boek Academically Adrift: Limited Learning on College Campuses de Amerikaanse publieke opinie. De centrale stelling in het boek is dat een groot deel van de nieuwe studenten van de Amerikaanse universiteiten niet zo verschrikkelijk veel leert gedurende hun studietijd. De auteurs presenteerden een onderzoek onder 2300 studenten van 24 universiteiten over vier jaar tijd. Het onderzoek richtte zich op de verbeteringen die de studenten bereikten in kritisch nadenken en het verslag doen daarvan in schriftelijke papers, gerelateerd aan de hoeveelheid studie die ze verrichten en de schrijfvaardigheden die ze hadden en verder ontwikkelden.
Richard Arum, co-auteur van het boek, professor in Sociologie aan de New York University stelt dat ‘the fact that more than a third of students showed no improvement in critical thinking skills after four years at a university was cause for concern. … Our country today is part of a global economic system, where we no longer have the luxury to put large numbers of kids through college and university and not demand of them that they are developing these higher order skills that are necessary not just for them, but for our society as a whole’. Een andere uitspraak is er een die ook voor het Nederlandse Hoger Onderwijs wel eens is gebruikt: ‘There’s a huge incentive set up in the system [for] asking students very little, grading them easily, entertaining them, and your course evaluations will be high’.