Studenten leren niet veel in hoger onderwijs ?

Begin dit jaar schokte het boek  Academically Adrift: Limited Learning on College Campuses de Amerikaanse publieke opinie. De centrale stelling in het boek is dat een groot deel van de nieuwe studenten van de Amerikaanse universiteiten niet zo verschrikkelijk veel leert gedurende hun studietijd. De auteurs presenteerden een onderzoek onder 2300 studenten van 24 universiteiten over vier jaar tijd. Het onderzoek richtte zich op de verbeteringen die de studenten bereikten in kritisch nadenken en het verslag doen daarvan in schriftelijke papers, gerelateerd aan de hoeveelheid studie die ze verrichten en de schrijfvaardigheden die ze hadden en verder ontwikkelden.

Richard Arum, co-auteur van het boek, professor in Sociologie aan de New York University stelt dat ‘the fact that more than a third of students showed no improvement in critical thinking skills after four years at a university was cause for concern. … Our country today is part of a global economic system, where we no longer have the luxury to put large numbers of kids through college and university and not demand of them that they are developing these higher order skills that are necessary not just for them, but for our society as a whole’. Een andere uitspraak is er een die ook voor het Nederlandse Hoger Onderwijs wel eens is gebruikt: ‘There’s a huge incentive set up in the system [for] asking students very little, grading them easily, entertaining them, and your course evaluations will be high’.

Continue reading

Share This:

Prometeus. The media revolution

De ontwikkeling van de media, gericht op een volledig digitale toekomst.

Willen we dit ?

Een korte video over de toekomst van de media.

 

Share This:

Information Technology Revolution

‘Did you know ?’ Een korte film met allerlei feiten over de digitalisering van de wereld en de effecten daarvan.

Share This:

The Machine is Us/ing us

Web 2.0 in just under 5 minutes !

We need to rethink a few things !

In kort bestek een overzicht van de effecten van de digitalisering op ons….

 

Share This:

The digital dark age

Een intrigerende en interessante film over een toekomst waarin mensen de gegevens, literatuur, kunst, foto’s en archieven van voorgaande generaties niet meer kunnen benaderen. Dat zwartgallige beeld van een toekomst kan aan onze horizon te ontwaren zijn. Zie hoe fragiele, snel verouderende systemen voor de opslag van data tot een Dark Age kunnen leiden. Een fantastische intro in digitale duurzaamheid !

 

Share This:

Ensuring the longevity of digital documents

In april 2008 hield David S. Rosenthal van Stanford University een keynote op het congres van de Coalition for Networked Information. Het is een lange zit (bijna anderhalf uur), maar wat Rosenthal te melden heeft is van groot belang voor alle geïnteresseerden in Digital Archiving.

 

Share This:

The evolution of computers

Waar komen computers vandaan ?

We bouwen al eeuwenlang allerlei apparaten die ons helpen tellen en die als een soort computer te beschouwen zijn. Of niet ?

Deze video uit 2008 neemt ons mee op een ontwikkeling vanaf de Chinese abacus tot de computer van vandaag.


Share This:

Man & Computer

De film ‘Man & Computer’ is een historische film uit de ontstaansfase van de computer. De film is in 1965 gemaakt en gaat in op de basisprincipes van computerhandelingen. Een groot gedeelte van de film (die iets langer dan 20 minuten duurt) toont manieren waarop computers worden gebruikt met gebruik van de ‘office equipment’ van die tijd. De film gebruikt verschillende technieken, zoals animaties, en laat ook kort IBM System/360 in gebruik zien, enkele maanden na de introductie daarvan.  Een interessante film vanuit het oogpunt van de geschiedenis van computersystemen.

Share This:

Cleese en Compaq

John Cleese maakte in de jaren ’80 een aantal commercials voor Compaq, waarin de droge humor van de Engelsman optimaal werd benut. Een aantal van deze filmpjes hieronder. Ze werden enkel vertoont op de Engelse TV. Kijk en geniet !

 

Share This:

A history of internet search AND Google

De documentaire ‘The History of Internet Search and Google’ is gemaakt door de technologiejournalist John Heilemann. Hij bespreekt de geschiedenis en de evolutie van het zoeken op internet en (vooral) Google. De documentaire bestaat uit drie delen, die allemaal hieronder te bekijken zijn.Het gaat zeer diep in op het ontstaan van Google, de manier waarop ze in hun begindagen werden gefinancierd, de oprichters van het bedrijf en het economische model, die het het bedrijf mogelijk maakt geld te verdienen. Een zeer interessante documentaire, die van belang is voor een goed begrip van de enorme ontplooiing die het Internet heeft kunnen maken. De drie delen duren ieder ongeveer 15 minuten, maar ze zijn het kijken meer dan waard.

Part 1

 

Part 2


 

Part 3

Share This:

Claude Shannon: father of electronic communication

Claude Shannon wordt beschouwd als een van de ‘founding fathers’ van de elektronische communicatie en heeft derhalve een grote bijdrage geleverd aan de Digitale Revolutie. Deze (ongeveer een half uur durende documentaire uit 2002) onderzoekt zijn leven en zijn invloed op de technologische ontwikkelingen door interviews met vrienden en collega’s en geeft door documentaire materiaal een interessante blik in zijn werk. Voor Shannon zie ook hier.

 

Share This:

Information Revolution

De vakantietijd is aangebroken. De komende weken (veelal ook de komkommertijd als het gaat om nieuws) vullen we deze website regelmatig aan, maar niet zozeer met tekst- en nieuwsberichten als wel met films die op de een of ander manier voor ons van belang zijn. Deze films worden regelmatig gebruikt in het onderwijs, maar sommige zijn juist voor ons vakgebied van groot belang en verdienen dan ook een brede bekendheid. De komende weken zullen we dan ook een aantal van deze films met een korte introductie hier publiceren. Veel plezier !

We starten vandaag met een voor de meeste lezers waarschijnlijk niet onbekende film, ‘Information Re/volution’. Deze film onderzoekt de veranderingen in de wijzen waarop we informatie vinden, opslaan, maken, beoordelen en delen. Het is een stimulerende film om na te denken over de nabije toekomst van de informatievoorziening en de vaardigheden die dan nodig zijn voor het beheren, evalueren en creëren van informatie.

 

Share This:

Datacentra in kantoren ?

APC, onderdeel van Schneider Electric, wil graag leegstaande kantoorpanden ombouwen tot duurzame datacentra. Het biedt financieel en milieutechnisch kansen, en aan datacentra worden minder eisen gesteld op het gebied van bereikbaarheid en parkeergelegenheid.

Dit stelt Wim Hendriksen, country manager Benelux bij APC. Hij ziet dat de vraag naar servercapaciteit de komende jaren fors toeneemt. Hendriksen: ‘Door de populariteit van social media, cloud computing en smartphone-applicaties stijgt de hoeveelheid dataverkeer enorm. We verwachten dat in 2050 veertig procent van de mondiale energieconsumptie komt van datacentra’. Hij geeft aan dat twintig procent van de Nederlandse IT-bedrijven hun datacentercapaciteit willen uitbreiden en ze dat bij voorkeur in Nederland doen.

Continue reading

Share This:

Politiekorpsen negeren privacywetgeving

Politiekorpsen en bijzondere opsporingsdiensten zijn vanuit de Wet politiegegevens (Wpg) verplicht periodiek een externe audit op de privacy te laten uitvoeren. Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) heeft na onderzoek geconcludeerd dat geen van de partijen op tijd aan deze verplichting heeft voldaan.

Op 1 januari 2008 is de Wpg in werking getreden. De 25 regionale politiekorpsen en 7 bijzondere opsporingsdiensten moesten op grond van deze wet in 2010 voor het eerst een privacyaudit laten doen. Na deze termijn bleek dat geen van de politiekorpsen en opsporingsdiensten aan deze verplichting had voldaan.

Twee hiervan, de Fiscale inlichtingen- en opsporingsdienst (FIOD) en het politiekorps Zeeland, hebben inmiddels wel een privacyaudit afgerond en de resultaten naar het CBP gestuurd. Zij handelen hierdoor niet langer in strijd met de wet. De Inlichtingen- en Opsporingsdienst van de nieuwe Voedsel- en Warenautoriteit heeft na de vaststelling van de definitieve bevindingen alsnog een privacyaudit afgerond en de resultaten naar het CBP gestuurd. Een afschrift van het definitieve rapport is inmiddels door het CBP ontvangen.

Continue reading

Share This:

E-cultuur zet 400 miljoen om

De Nederlandse digitale kunstsector is goed voor een jaaromzet van zo’n 400 miljoen euro en geeft werk aan ruim 10.000 mensen. Dit blijkt uit de maandag bekendgemaakte eerste ‘Sectoranalyse E-Cultuur’, die uitgevoerd werd door bureau Veldkamp/TNS NIPO in opdracht van Virtueel Platform. Met de aangekondigde bezuinigingen in het vooruitzicht maakt de sector zich zorgen over de toekomst.

Voorgaande jaren kreeg de snelgroeiende sector subsidie van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Deze zekerheid raakt de sector nu kwijt. ‘De subsidie wordt in de toekomst op projectbasis verstrekt en daarnaast wordt het belangrijk dat een project ook geld oplevert’, aldus Michel Langendijk van Virtueel Platform. ‘Hierdoor blijft er minder ruimte over voor experimenteren. Dat is jammer, want zo lopen we mooie initiatieven en nieuwe producten mis’.

Continue reading

Share This:

EInde van het wachtwoord ?

Mozilla experimenteert met een nieuwe inlog-methode, die het gebruik van wachtwoorden overbodig maakt: BrowserID. Een bezoeker van een website kan zich ‘met een druk op de knop’ legitimeren.’You can sign into any web site that supports BrowserID with just two clicks’.

Vertrekpunt van de techniek is het e-mailadres, ‘[a] system [that] is effectively a universal login system for most of the web; websites that have stronger login requirements are free to use them, and have a more secure way to federate their logins to other sites. It provides more control over the duration and scope of a user login than is currently available in browser-based systems’, zoals de MozillaWiki het stelt. Veel sites gebruiken dat e-mailadres ook al voor identificatiedoeleinden: als een gebruiker zijn wachtwoord vergeten is, kan hij het veelal resetten via een per e-mail toegestuurde link.

Dat kan slimmer, dacht Mozilla. Als websites er op vertrouwen dat een bezoeker via e-mail identificeerbaar is, kan die ook inloggen met een e-mailadres. Dat scheelt een gebruiker een hoop gedoe met de wachtwoorden-administratie. Voor de bouwers van sites is het ook simpeler.

Continue reading

Share This:

Een koekje van eigen deeg…

De heisa tussen Google en enkele Waalse en Duitstalige kranten verenigd in Copiepresse gaat maar door. Omdat Google het hoger beroep verloor, heeft het alle verwijzingen naar de sites van de kranten verwijderd. Maar niet alleen uit Google News, maar uit de hele Google zoekindex.

Dat was niet de bedoeling: het ging alleen om Google News. Google neemt wraak met deze boycot, zo schreeuwt Copiepresse.

In mei verloor Google het hoger beroep in een rechtszaak aangespannen door een aantal Waalse en Duitstalige kranten verenigd in Copiepresse. Die eisten in 2006 dat Google alle verwijzingen, koppen, intro’s en foto’s verwijderde uit Google News en de cache-functie van de zoekmachine. Google maakte hiermee inbreuk op het auteursrecht van de kranten, die ook nog eens advertentie-inkomsten misliepen.

Google stelt dat het uitgevers een dienst bewijst. De zoekgigant plaatst alleen een kop, korte inleiding en soms een thumbnail om dan te verwijzen naar de krantensites. Daarmee zou de zoekgigant de auteursrechten van kranten niet schenden maar internetters zelfs aanmoedigen om naar de krantenwebsite te gaan.

Continue reading

Share This:

Heeft Nicholas Carr dan toch gelijk ?

‘Over the last few years, I’ve had an uncomfortable sense that someone, or something, has been tinkering with my brain, remapping the neural circuitry, reprogramming the memory’, zo schrijft Nicholas Carr op blz. 5 van The Shallows. Carr’s stelling is dat wij onszelf saboteren, door onze mogelijkheden voor langdurige aandacht in te wisselen voor de dynamische oppervlakkigheid van het Internet. Zoals Carr voor het eerst waarnam in zijn zeer bediscussieerd artikel in The Atlantic, ‘Is Google Making Us Stupid ?‘, het participeren in de online wereld heeft het moeilijker gemaakt om zich bezig te houden met moeilijke teksten en complexe ideeën. ‘Once I was a scuba diver in a sea of words’, zo schrijft hij. ‘Now I zip along the surface like a guy on a Jet Ski’ (blz. 7). Carr beklaagt zich over zijn afnemende concentratievermogen, maar is eerlijk genoeg om het nut van het Internet te erkennen. Immers, het Internet voorziet ons van toegang tot een bijna oneindige hoeveelheid data. Ik schreef al eerder over dit boek.

Nieuw onderzoek heeft aangetoond dat Carr in ieder geval gelijk heeft met zijn bewering dat zoekmachines als Google de wijze veranderen waarop het menselijk geheugen werkt. Details die we makkelijk kunnen opzoeken op het internet, onthouden we niet meer. Of we ook ‘dommer’ worden is echter nog maar de vraag.

De digitale revolutie van de laatste twee decennia zorgt voor een evolutie van de menselijke hersenen. Een onderzoek van de universiteiten van Columbia, Harvard en Wisconsin naar de manier waarop de menselijke hersenen omgaan met feitenkennis en informatieopslag, heeft aangetoond dat alle informatie waarvan we denken dat we het makkelijk kunnen vinden, niet meer wordt opgeslagen in het geheugen.

Continue reading

Share This:

Werken in de Cloud: gebruik ook alternatieven

Sites die de storing in de cloud van Amazon overleefden in april, hebben veerkrachtige systemen gebouwd door gebruik te maken van verschillende zones met back-ups in traditionele datacenters, of zij hebben back-ups bij een andere cloudaanbieder en wel zodanig dat de dienst onmiddellijk kan worden ingezet. Zo bleef SmugMug (foto-sharing) overeind tijdens de storing, terwijl veel concurrenten uitvielen. Deels kwam dit doordat SmugMug geen klant was van Amazons Elastic Block Storage (het onderdeel dat was uitgevallen). Het internetbedrijf heeft zijn systemen echter verspreid over verschillende datacenters van Amazon, iets wat Amazon omschrijft als ‘availability zones’. Volgens SmugMug-baas Chris MacAskill hadden ook andere bedrijven overeind kunnen blijven als zij hun toepassingen hadden verspreid over verschillende Amazon regio’s. Ook al laat Amazon daarvoor extra betalen….

SmugMug is afhankelijk van Amazon door het gebruik van de Simple Storage Service (S3) waarmee foto’s en video’s van klanten worden opgeslagen. SmugMug gebruikt daarnaast veel onderdelen van de Elastic Compute Cloud (EC2), maar het bedrijf blijft ook gegevens opslaan bij traditionele datacenters.

Uiteraard is niet alles af te dekken: het bedrijf verloor een belangrijke router, de back-up en een master database server.

Continue reading

Share This:

Wikipedia als goudmijn

Nederlandse bibliotheken geven duizenden euro’s uit aan boeken waarvan de inhoud door uitgevers gewoon van het internet is geplukt.

Even een stel Wikipedia-artikels bij elkaar pakken, het zaakje uitprinten, een kaftje eromheen, en klaar is Kees. Uitgeverij VDN heeft op deze manier al 850.000 verschillende boeken uitgegeven, allemaal gevuld met Wikipedia-informatie, die voor iedereen gratis en voor niks is te raadplegen. Dankzij ‘Printing on demand’, waarbij een boek pas wordt gedrukt als het is besteld, is de voorraad nul, en de winst gigantisch.  De meeste ‘boeken’ gaan voor rond de honderd euro per stuk naar de klant.

Continue reading

Share This: