27 juni 2008
'Does Microsoft still have a big, hairy audacious goal ?' Een vraag die door Tim O'Reilly aan Bill Gates wordt gesteld naar aanleiding van zijn vertrek uit de dagelijkse gang van zaken bij Microsoft. Wat is de missie van het bedrijf nu, zo vraagt O'Reilly zich af, nu de oorspronkelijke missie ('Putting a computer on every desk and in every home') zo ongeveer is geslaagd en Microsoft de grootste softweareleverancier ter wereld is. En Bill vertrekt op een moment dat de toekomst niet al te zonnig is voor Microsoft. 'Microsoft’s all-conquering operating system, has become so complex, that it is collapsing under its own weight', zo gaat O'Reilly verder. 'Vista, is not a complete flop, but it is a huge disappointment. Many users prefer the previous one, XP, and Microsoft is already hyping the next, Windows 7. Microsoft is also struggling to keep up with Google, its main rival. It recently announced a product that pays consumers money if they buy something through an advertisement next to its search results—a gambit that smacks of desperation. And the firm’s aborted bid for Yahoo!, an online giant, has done nothing to reassure investors. As a result, Microsoft’s shares continue to do worse than the industry average'. Waarnemers stellen dat het misschien verstandig is het bedrijf op te splitsen, bijvoorbeeld in een 'legacy business', met Windows en Office, een service-bedrijf, dat Internet gaat bestormen, en een games-bedrijf, waarin Microsoft zeer innovatief is de laatste tijd. Gates antwoord was niet direct geruststellend: 'The firm now has dozens of 'quests'—revolutionising television, automating data centres and creating software ten times faster'. Een duidelijk antwoord was er wel geweest: Microsoft wil de dominante kracht worden in de periode van 'cloud computing' of te wel het wil 'supply services to every desk, to every home and to every hand'.