21 januari 2010
Amerikaanse uitgevers van tijdschriften vrezen de Apple Tablet. Niet omdat ze tegen digitalisering van hun producten zijn, of tegen e-readers, maar omdat ze vrezen dat Apple, net als het met iTunes in de muziekindustrie doet, tussen de uitgever en de lezer gaat staan. De uitgevers willen de klantrelatie graag in eigen handen houden. Een oplossing zou een samenwerkingsverband tussen de uitgevers kunnen zijn. Een gezamenlijk digitale winkel voor content is een van de mogelijkheden waar uitgevers naar schijnen te kijken. Een iTunes voor print, zeg maar. Bij een goede samenwerking zouden de uitgevers er in kunnen slagen, te vermijden dat de Apple’s en de Kindles van deze wereld de prijs en distributie dicteren. Een optie zou kunnen zijn dat die ‘digital storefront’ door middel van een icoon op de Apple Tablet wordt aangeven. De uitgevers hebben gezien dat Apple de muziekindustrie verplichtte de nummers voor 0,99 dollar per stuk te verkopen. Apple dicteerde de prijs, niet de eigenaren van de muziek.
‘De iPod was leidend in de gebruikerservaring en werd gezien als het innovatiefste gedeelte van de ervaring, de content werd gezien als een commodity’, zegt een uitgever. De uitgevers zagen met lede ogen aan dat Amazon met zijn Kindle controle over deze vorm van abonnementen op kranten en tijdschriften kreeg. Amazon weigert met de uitgevers informatie over de abonnees via de Kindle-winkel te delen. Opnieuw is technologiebedrijf Apple bezig met een geraffineerde marketingcampagne. Op 27 januari, luidt de verwachting, presenteert het bedrijf een tablet-pc, een kruising tussen een iPhone en een laptop die als luxe e-reader en spelcomputer zou kunnen dienen. 18 januari stuurde het bedrijf een eerste officiële aankondiging rond, maar nog zonder een productomschrijving. Apple houdt altijd de lippen stijf op elkaar over nieuwe producten. Maar op Apple-blogs, via Twitter en in Amerikaanse kranten wordt al maandenlang melding gemaakt van geruchten rondom de tablet-computer, die de naam ‘iSlate’ zou dragen. Volgens een voormalig medewerker van Apple’s communicatieafdeling bevatte dat verhaal alle tekenen van een ‘gecontroleerd lek’ op basis van een telefoontje. De afgelopen dagen, weken en maanden kwamen er veel geruchten voorbij over de Apple Tablet. Deze geruchten waren soms ronduit ongeloofwaardig, en het andere moment kwamen ze van betrouwbaardere bronnen. Nu bevestigt de Wall Street Journal dat er inderdaad een Apple Tablet komt, en komen zij met een aantal details over het apparaat naar buiten. En wanneer de Wall Street Journal schrijft dat er een Apple Tablet komt, kun je er bijna zeker vanuit gaan dat dit waar is. De Apple Tablet zou volgens de Wall Street Journal onder andere geschikt zijn om e-books met speciale multimedia-content te lezen. Ook studieboeken zouden geschikt worden gemaakt voor de tablet. Apple zou niet alleen in gesprek zijn met uitgevers van boeken, maar zou ook onderhandelen met kranten als The New York Times, game-ontwikkelaar Electronic Arts, en zelfs met Walt Disney. Met de tablet zou het ook mogelijk worden om een ‘best of tv’-abonnement te nemen, waarbij de consument een pakket van verschillende tv-programma's samen kan stellen. Verder zou er een geheel nieuwe versie van iTunes onderweg zijn, waarbij de iTunes Store niet meer geïntegreerd is in de applicatie. Deze zou voortaan apart te benaderen zijn. Vanaf juni zou een iTunes.com-streamingdienst mogelijk beschikbaar worden. De tablet zou een 10 of een 11 inch scherm hebben, een virtueel toetsenbord, en zou makkelijk te delen zijn met huisgenoten. De prijs zou rond de $1000 liggen.