Internet is, net als brood, water en huisvesting een eerste levensbehoefte geworden. Niet als informatiemedium, maar als middel om te communiceren, te ontspannen en te winkelen Dat blijkt uit het jaarlijkse Trendrapport computer- en internetgebruik dat Universiteit Twente in opdracht van Digivaardig & Digibewust, een verbond van overheden en bedrijven, heeft opgesteld.
Internet is volgens het onderzoek steeds bepalender in de belangrijke zaken van het leven. Het aantal webgebruikers dat met succes een afspraakje heeft gemaakt via een datingssite, is in een jaar met ruim een kwart gegroeid. Eén op de vijf internetters heeft zijn baan te danken aan een vacature of sollicitatie via het web. En één op de drie internetters heeft via het web langdurige vriendschappen opgebouwd.
Ruim negen op de tien Nederlanders heeft dagelijks toegang tot internet. We zijn gemiddeld drie uur en zes minuten per dag online, 24 minuten meer dan in 2010. Online gamen is doorgebroken; de helft van de internetters speelt met regelmaat een online spel.
Volgens de onderzoekers zal het internetgebruik de komende jaren snel verder stijgen, door de opkomst van tablets (nu goed voor tien procent van het internetgebruik) en smartphones. Vooral het gebruik van communicatiediensten als chatsites en Twitter stijgt; sinds 2010 18 procent. Meer dan de helft van de internetters gebruikt het web om te communiceren met andere gebruikers. Zeventig procent is dagelijks actief op sociale netwerken, een toename van 9 procent ten opzichte van 2010.
Opvallend is dat de meeste internetters bar weinig weten van online communicatievaardigheden. ‘In cyberspace ontbreken lichaamstaal en gezichtsuitdrukking,’ aldus de onderzoekers. ‘Internetters moeten daarom geheel terugvallen op hun taal- en vooral schrijfvaardigheden. Zeggen we iets verkeerd, dan kunnen we dat niet meteen corrigeren en gaan de uitspraak een eigen leven leiden’.
Internet als informatiebron wordt daarbij langzaam minder belangrijk. Het gebruik van zoekmachine Google, online nieuwsdiensten en websites van kranten of omroepen is voor het eerst sinds de metingen van start gingen, licht gedaald. Internetwinkelen is ingeburgerd; 94 procent van de internetgebruikers heeft wel eens iets via het web gekocht. Reizen en vakanties staan daarbij bovenaan, alhoewel het percentage boekingen vanwege de economische crisis voor het eerst in jaren is gedaald.
Nederland moet in Europa alleen IJsland laten voorgaan op het gebied van internetpenetratie. Negen procent van de Nederlanders gebruikt helemaal geen internet; bewust of vanwege hun leefsituatie. Twintig tot 25 procent heeft weliswaar toegang tot het web, maar kiest er voor dit slechts sporadisch te gebruiken om iets op te zoeken, of de mail te checken. Studenten zijn met gemiddeld drie uur en 54 minuten online per dag de meest actieve internetters, gevolgd door werklozen en arbeidsongeschikten – die zich vooral bezig houden met. volgens de onderzoekers, ‘tijdrovende activiteiten’ als chatten en gamen.
- Nederlanders zijn 3 uur en 6 minuten per dag online (was 2 uur en 42 minuten).
- Studenten zijn het langst online: 3 uur en 54 minuten. Na studenten volgen werklozen en arbeidsongeschikten als ‘veelgebruikers’.
- 73% van de Nederlanders is elke dag online (Europees gemiddelde is 53%, koploper is IJsland met 82%).
- 9% van de Nederlanders is nog nooit online geweest. ‘Niet interessant’, ‘Niet nodig’ of ‘Daar ben ik te oud voor’ zijn de belangrijkste redenen.
- Het aantal mensen dat chat is met 18% toegenomen naar 52%.
- 39% van de Nederlanders belt via internet, met diensten zoals Skype.
- 14% heeft een afspraak gemaakt via een datingsite (een relatieve toename van 27%).
- 32% van de internetters heeft via een website vrienden gemaakt (een relatieve toename van 23%).
- 46% van de Nederlanders is actief op online fora.
- 70% is lid van een sociale netwerksite, zoals Facebook of Hyves. 60% van de jongeren tot 35 jaar is er dagelijks mee bezig.
- 94% koopt spullen online (groei van 8%)
- Dit jaar zijn minder reizen geboekt via internet (66%, tegen 71% vorig jaar)
- 19% heeft een baan gekregen via internet (een relatieve toename van 26%)
- 25% van de internetgebruikers heeft via internet wel eens ontdekt aan welke ziekte of kwaal ze leden.
- Van de internetters heeft 73% een PC, 71% een laptop, 31% een smartphone, 23% een spelcomputer, 10% een tablet, en 5% een eReader.
- 82% van de Nederlanders bezoekt dagelijks een nieuwssite, dit getal verandert al een aantal jaar niet meer.
- 51% van de Nederlanders doet aan online gaming (toename van 11%). Het Europees gemiddelde is 28%.
- Populairste online activiteit met 90% is e-mailen.
- Het aantal mensen dat actief maatregelen neemt om de computer te beschermen tegen virussen en dergelijke) is gedaald naar 85%.