Youtube krijgt sinds kort elke maand één miljard bezoekers over de vloer. Als Youtube een land zou zijn, dan zou het het derde grootste land ter wereld zijn, na China en India. De videowebsite is in de laatste maanden enorm gegroeid, en die groei hebben ze grotendeels te danken aan het aantal bezoekers dat via smartphones en via tablets binnen komt. Volgens marktonderzoeker Nielsen ligt de zogenaamde ‘Generatie C‘ aan de basis van de toename van het aantal Youtube kijkers via mobiele toestellen. Generatie C is een generatie die de manier waarop content bekeken wordt verandert.
In een blog vertelt Google zelf over het onderzoek dat ze gedaan hebben naar die Generate C, en naar hun kijkgedrag op Youtube. Generatie C is een generatie die de manier waarop content bekeken wordt verandert. Het is een generatie die niet alleen door leeftijd gebonden is, maar ook door hun drang om verbonden te blijven. Op Youtube steunt deze generatie op 4 C’s:
- Connection – Gen C watches YouTube on all screens, constantly switching between devices.
- Creation – Gen C is deeply engaged with online video, watching, creating and uploading videos on YouTube.
- Community – Gen C thrive on community, defining what’s popular on YouTube by sharing videos with friends and family.
- Curation – Gen C is made up of expert curators who care about finding content that matters to them.
Op hun computer surfen ze naar de website van Youtube, op hun smartphone of tablet doen ze beroep op de Youtube app. In de Verenigde Staten is de tijd die deze nieuwe generatie besteedt aan het bekijken van Youtube op hun smartphone in 2012 met 74% gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. 67% bekijkt Youtube op meer dan één scherm, ten opzichte van 53% van de gehele bevolking. Het gebruik van Youtube op smartphones door generatie C ligt volledig in lijn met het gebruik van Youtube op vaste computers en laptops: het aantal bezoekers piekt op exact dezelfde momenten gedurende de dag.
De Generatie C maakt deel uit van allerlei sociale internetnetwerken, houdt blogs bij en discussieert over allerlei onderwerpen via het internet. Ze zijn 24 uur per dag bereikbaar. Het is normaal dat men tientallen of honderden internetvrienden heeft, waar oook makkelijk van kan worden ‘ontvriend’. Aankopen vinden digitaal plaats via organisaties als E-bay, Marktplaats, Amazon.com en allerlei webwinkels. Men betaalt digitaal via internetbankieren of PayPal. Privacy stelt bij hen niks voor. Men publiceert allerlei foto’s van zichzelf en het CV staat online. Wat niet op het net staat, bestaat niet. Bedrijven springen in op hun gedrag en vragen mee te helpen produceren via weblogs, foto’s te downloaden en website van content te voorzien. Bedrijven als Google proberen door cloud-computing databestanden op te slaan waardoor men geen eigen opslagruimte hoeft te hebben. Men kan overal muziek en foto’s up- en downloaden en teksten bewerken met tekstverwerkingsprogramma’s die niet meer op de eigen computer staan. In de toekomst zullen kledingstukken, schoenen en misschien zelfs lichaamsdelen voorzien worden van communicatiemiddelen.