11 februari 2011
De meeste Amerikaanse internetters maken zich zorgen of hun privacy wel gewaarborgd is als ze gebruik maken van Facebook of Google. Dit is in 70 procent van de Facebook- en in 52 procent van de Googlegebruikers het geval. Dit bleek afgelopen woensdag uit een onderzoek van de Amerikaanse krant USA Today. De gebruikers vrezen daarnaast dat ze op het internet een computervirus zullen oplopen. Van de Facebookleden is 65 procent daar bang voor, terwijl 54 procent van de Googlegebruikers deze angst deelt. Volgens onderzoekers van de Stanford University toont het onderzoek aan dat consumenten niet volledig begrijpen met welke risico’s internetten gepaard gaan. Ook weten veel mensen niet wie er toegang heeft tot hun online data. Op beide internetbedrijven is de afgelopen tijd veel kritiek geweest met hoe ze met de gegevens van hun gebruikers omgaan. Zo loopt er in de Verenigde Staten een rechtszaak tegen Google wegens het schenden van de privacy van gebruikers, omdat de zoekmachine persoonlijke informatie en gegevens over de zoekopdrachten van zijn klanten zou doorspelen aan derden.
Ook Facebook zou adresgegevens en telefoonnummers van hun gebruikers delen met derden. De netwerksite heeft deze dienst na kritiek inmiddels tijdelijk offline gehaald. ‘Consumers generally do not understand who’s getting access to their data and for what purpose,’zegt Ryan Calo, directeur van het Consumer Privacy Project van het Stanford University Center for Internet and Society. ‘Many of us have a general sense of unease when we’re online’, zo stelt Calo. ‘In my mind, that shows a lower level of concern (about viruses) than folks really ought to have’, zegt Lisa Sotto, afdelingshoofd ‘privacy and information management’ bij het advocatenbedrijf Hunton & Williams. ‘There is probably a lack of understanding about how very dangerous viruses can be’. De erosie van beveiliging en privacy gaan hand in hand. ‘Social networks, banks, tech companies and retailers continue to make it easier than ever to create accounts, share personal details and do most activities on the Web’, zo stelt Sotto. Dit wordt aangedreven door het verlangen van de adverteerders om online aanbiedingen te kunnen doen aan de persoon die het meest gevoelig is voor een onmiddellijke aankoop. ‘The only way that happens is through the collection of huge amounts of data about each of us, followed by the sale of the data’, zegt Michael Fertik, CEO van het identiteitsmanagementbedrijf Reputation.com. ‘Data flowing through the Web have translated into a candy store for criminals. It’s easier than ever for even low-skilled hackers to spread infections via e-mail, Facebook and Twitter postings and corrupted Google search results. Risks are rising with the use of smartphones, tablet PCs and e-readers to access the Web’. Sommige bedrijven doen wat ze kunnen. ‘I’m heartened by the attention to mobile privacy issues’, zo stelt privacyadvocaat Chris Wolf van Hogan Lovells. Nieuwe diensten draaien rond ‘ways to empower people to protect their information’.